Mijn werk als pedagogisch mederwerker op een kinderdagverblijf.

06:00

Ik werk alweer bijna 8 jaar in de kinderopvang. Ik werk 4 dagen in de week en werk op een peutergroep. De kinderen hebben de leeftijd van 2 tot 4 jaar. Ook sta ik soms op de babygroep of bso. Ik werk op een locatie wat een kindercentrum is. Wij vangen kinderen op van 0 tot 12 jaar. Dus een kinderdagverblijf/Vso en Bso onder een dak.


Ik wou altijd al als kind werken met kinderen en dit doe ik dus nu ook. Bij ons op de locatie zijn wij een VVE locatie. Dit houd in dat wij werken met Kaleidoscoop.

Wat is kaleidoscoop hoor ik jullie denken. Dit is te vergelijken met piramide, puk en ko etc.

Kaleidoscoop is een methode voor jonge kinderen. De methode richt zich op de brede ontwikkeling van baby's, dreumesen, peuters en kleuters, met speciale aandacht voor hun taalontwikkeling.

Wat doe ik zoal op een dag;

Onze dag beginnen we met fruit eten en de kinderen begroeten door middel van foto's. Over de gehele dag spelen de kinderen in onze verschillende hoeken(poppenhoek,autohoek,leeshoek etc) Wij verzorgen de kinderen ook door dat we de kinderen verschonen en brengen de slapers in de middag naar bed. Verder eten we gezamenlijk brood. De kinderen smeren met ondersteuning zelf hun broodjes. Dit vinden ze erg leuk.
Eind van de middag eten we nog een cracker en gaan we lekker naar buiten of spelen ze. 
De kinderen kiezen zelf waar ze mee zelf en dit noemen we vooruitkijken, zo maken ze plannen en leren ze comuniceren. Na het spelen vertellen ze wat ze allemaal hebben gedaan(terugkijken).

Wat maakt het werk leuk 

De kinderen, die maken leuke grapjes. Hebben soms erg grappige opmerken en kunnen je heel veel liefde geven. Maar ook dat je de kinderen iets bij leert waar ze de rest van hun leven wat aan hebben vind ik erg leuk.

Gedicht

Het volgende gedicht past helemaal bij het werk wat ik doe en verteld precies waarom ik en vele andere met mij dit werk doen.

Het vak van een leidster, denken mensen vaak, is een zeer eenvoudige zaak.
Lekker een beetje met kinderen spelen en op zijn tijd wat fruit ronddelen.
Als je zegt: “Het is best wel zwaar”, vinden mensen dat maar raar.
Het lijkt namelijk zo makkelijk:
de kinderen in een bak met zand en de leidsters zitten te zonnen op de rand.
Maar wie zo denkt heeft het mis, want het werk van een leidster is geen kattenpis!!!
Observeren, rapporteren, vergaderen en notuleren.
Luisteren naar ouders, beleefd reageren en in de groep een fijne sfeer creëren.
Niet chagrijnig zijn, maar warm en liefdevol, niet misselijk van een drol.
Stimuleren en motiveren, steeds maar weer opnieuw proberen.
Schoonmaken, schriftjes schrijven en van alles op de hoogte blijven.
Voorlezen en liedjes zingen, het bedenken van leuke dingen.
Op ziektes en goede voeding letten, de kinderen op de potjes zetten.
En zo zijn er nog veel meer zaken,
die het werk in de kinderopvang zo veeleisend maken.
Rijk word je er helaas niet van, dus waarom doen we het dan?

Het zijn de kinderen die maken veel goed en zij zijn de reden dat je het doet!

xxx
Amanda


You Might Also Like

0 reacties