Vijf tips tijdens het bakken

06:00


Toen ik samen met mijn vriend bij de Ikea onze keuken ging samenstellen was mijn eis dat er echt een oven in moest zitten. Ik kan mijn namelijk geen keuken voorstellen zonder oven en dit terwijl wij vroeger er eigenlijk nooit één hadden. Oké wel zo'n campingoventje waar je lekkere broodjes en een cake in kon bakken maar dat is ook alles. Néé sinds dat wij naar Zaandam zijn verhuisd hoort een oven in mijn leven want bakken is zo leuk om te doen! Maar tijdens het proces van bakken kan je altijd wel wat hulp gebruiken dus vandaar hier een aantal tips.

1. Cake halveren maar géén cake snijder?

Geen nood! Een lang flosdraad aan spannen en het is bijna het zelfde. Heb je een beetje een vaste hand dan moet het ook wel lukken met een broodmes maar dat is wel een precies werkje. Ik zou toch dan gaan voor het flosdraad.

2. Hoe voorkom ik dat mijn krenten, rozijnen en vruchten naar de bodem zakken?

Door het gewicht van de krenten, rozijnen en vruchten zakken ze vrij snel naar de bodem maar daar hebben we wat tegen namelijk: Bloem! Ja, bloem heb je meestal wel in huis staan dus geen extra aankopen. Voordat je de krenten, rozijnen en vruchten door het beslag doet, haal je ze door een klein laagje bloem en ze blijven daarna op hun plek liggen. 

3. Hoe maak ik snel een glazuurlaag?

Néé, je hoeft hiervoor echt geen kant en klaar pakje te kopen bij een taartwinkel of bij de bak afdeling in de supermarkt een zakje. Meng 250 gram poedersuiker met 2 eetlepels water en voor je het weet heb je een bakje vol met glazuur. Wil je een kleurtje toevoegen maar geen kleurstof in huis? Vervang dan de 2 eetlepels water voor limonadesiroop in de kleur die jij wilt hebben. 

4. Hoe voorkom ik het aanbranden van een gerecht?

Soms moet een gerecht op een hoge temperatuur of net even wat langer in de oven om gaar te worden. Helaas ontstaat er dan vaak een bruine korst op je gerecht en dat willen we niet maar hoe voorkomen we dit? Aluminiumfolie, dek je schaal of vorm af hiermee en geen bruine korst. 

5. Waarom de term midden van de oven?

Oké, dit zie je vaak staan in recepten: plaats de bakvorm in het midden van de oven. Wat doet iedereen dan? Het rooster in het midden van de oven plaatsen. FOUT! Zet het rooster iets lager in de oven zodat de bakvorm precies in het midden staat. Hierdoor zal een gerecht minder snel verbranden. 

Liefs Chantal

You Might Also Like

0 reacties